sunnuntai 23. lokakuuta 2011

Tarina

Tarina on myyntityössä estetty kertomus yrityksestä, jonka perusteella asiakas muodostaa mielikuvan (pysyvän muistijäljen) yrityksestä. Tarina erottaa yrityksen muista yrityksistä ja voi olla jonkin ajan kuluttua ainoa asia, josta myyjä muistetaan. Tarinan tulisi olla mielenkiintoinen, tunteita herättävä ja mahdollisesti myös opettavainen, jolloin se herättää asiakkaan halun jatkaa myyntineuvottelua. Tarina voidaan kertoa yhdessä lauseessa tai pidempänä kertomuksena. (Herranen 2011, 54–56.)
”Tarina, jota toistat, muuttuu todeksi markkinoilla (mukaillen Herranen 2011, 137)”.
”Myyjän kolme parasta kaveria ovat toisto, toisto ja toisto (Herranen 2011, 147)”.

Tarinan toimivuutta tulee mitata myyntituloksen kautta. Tarina on osattava kertoa joka kerta kuin se kerrottaisiin ensimmäistä kertaa (raikkaus). Yrityksen muun viestinnän tulee olla sopusoinnussa tarinan kanssa. (Herranen 2011, 138–139.)
Tarina on paras markkinointiviestinnän paras muoto, sillä se jää kuulijan mieleen. Tarinan luominen edellyttää mielikuvitusta ja sen kertominen suullisen esityksen taitoa. Tarinaa on toistettava samanlaisena yrityksen kaikilla viestintäkanavilla, jotta se jää kuulijoiden mieleen. (Herranen 2011, 137.)


KIRJALLISET LÄHTEET:
Herranen, Kimmo. (2011). Kuinka rakensin gaselliyrityksen – Myyntijohtajan vuosi. Julkaisupaikka tuntematon: Talentum.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.