sunnuntai 23. lokakuuta 2011

Myynnin heikkousalue

Myynnin heikkousalue on myyntiprosessin osa-alue, jonka johdosta yrityksen myyntikilpailukyky on alhainen vertaillessa sitä muihin yrityksiin. Yrityksen myyntiprosessin kehittäminen on jatkuva johtamisprosessi. (Herranen 2011, 125–129).
”Ei auta itku kansainvälisillä markkinoilla (mukaillen suomalainen sanomus).”
”Oikealla asenteella varustettu myyjä myy mitä tahansa (mukaillen Herranen 2011, 127)”.
Myynnin tehtävä on sopeutua vallitsevaan tilanteeseen ja kilpailla muita yrityksiä vastaan niillä tuotteilla joita yritys toimittaa tällä hetkellä. Myynnin heikkousalue voi olla yksi tai useampi seuraavista (aakkosjärjestyksessä):
  1. Asenne (myyjä)
  2. Asiakaskontaktien (liidit, soitot, käynnit) alhainen määrä
  3. Markkinasegmenttien määrittelemättömyys tai väärä määrittely
  4. Myynnin johtamisen kilpailukyvyttömyys
  5. Myyntisopimusten sulkemisten (”klousaukset”) alhainen määrä
  6. Myyntitaitojen osaamattomuus (myyjä)
  7. Myyntitavoitteiden väärä määrittely (liian matalat tai liian korkeat)
  8. Palkkiojärjestelmän väärä määrittely
  9. Tuotetietojen osaamattomuus (myyjä)
  10. Tuotteen kilpailukyvyttömyys markkinoilla. (Herranen 2011, 125–129).
Jokaisessa myyntiorganisaatiossa esiintyy myynnin heikkousalue, joka heikentää myyntiprosessin laatua ja myynnistä saatavaa katetta. Huipputuloksia myynnissä, kuten myös urheilussa, voidaan saavuttaa erilaisilla tyyleillä. Myynnin johtamisessa tyyli tulee valita niin, että myynnin tuotto on riittävän hyvä. (Herranen 2011, 126).

KIRJALLISET LÄHTEET:
Herranen, Kimmo. (2011). Kuinka rakensin gaselliyrityksen – Myyntijohtajan vuosi. Julkaisupaikka tuntematon: Talentum.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.