sunnuntai 23. lokakuuta 2011

Oivallinen ratkaisu

Oivallinen ratkaisu on ominaisuuksiltaan riittävä tuote tai palvelu, joka ei ole täydellinen, mutta joka täyttää asiakkaan tarpeen asiakkaan mielestä riittävän hyvin. Oivallinen ratkaisu perustuu markkinoiden epätäydellisyyteen eli siihen, että kaikki tuotteet eivät ole kaikkien saatavilla, ja että asiakkaan päätöksenteko ei ole täysin tosiasioihin perustuvaa, ostajat arvostavat erilaisia asioita, tuotteet ovat keskimäärin ominaisuuksiltaan toisiaan vastaavia, ja siihen, että myyntimiehen tehtävä ei ole kertoa edustamansa tuotteen heikkouksista asiakkaalle. (Herranen 2011, 57–59 ja 105.)
”Asiakas on tyytyväinen saadessaan riittävän hyvän ratkaisun (Herranen 2011, 95)”.
”Myyjä poistaa asiakkaalta ostamiseen liittävät epävarmuustekijät (Herranen 2011, 45)”.
”Moni Oulun pikaruokapaikka on oivallinen ratkaisu vain siksi, että se on keskustassa (pjo)”
Pienet erot voivat olla ratkaisevia myyntitapahtuman onnistumiselle. Huonollekin tuotteelle tai palvelulle löytyy aina järkisyy, jolla sen ostaminen voidaan perustella. Asiakas tekee ostopäätöksen tunteen pohjalta ja järkeistää sen sitten myyjän esittämien tietojen perusteella. (Herranen 2011, 57–59.)

KIRJALLISET LÄHTEET:
Herranen, Kimmo. (2011). Kuinka rakensin gaselliyrityksen – Myyntijohtajan vuosi. Julkaisupaikka tuntematon: Talentum.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.