sunnuntai 23. lokakuuta 2011

Kannattava kauppa

Kannattava kauppa on yrityksen/yksilön tekemä myyntitoimenpide, joka tukee yrityksen/yksilön asettamia pitkän aikavälin tavoitteita. Yrityksessä kannattamattoman kaupan syynä voi olla mm. kaupan alhainen kate, asiakkaalle huonosti sopiva tuote ja siitä seuraava asiakastyytyväisyyden ja -uskollisuuden aleneminen, ja siitä edelleen seuraava myyvän yrityksen maineen aleneminen, joka johtaa myynnin vaikeutumiseen tulevaisuudessa. (Herranen 2011, 118–121.)
”Kauppa se on, joka kannattaa (suomalainen sanomus)”.
”Kaikkia tarjottuja kauppoja ei kannata tehdä (Herranen 2011, 118)”.
”Minkä taaksensa jättää, sen edestään löytää (suomalainen sanomus)”.
Tarjottu kauppa voi olla yrityksen kannalta kannattamaton, jolloin sitä ei kannata tehdä. Yrityksen toiminnan jatkumisen kannalta tärkeitä asioita ovat mm. maine ja myyjien verkottuminen kannattavien asiakkaiden kanssa. Myyjiltä ja myynnin johtajilta edellytetään taitoa keskittyä kannattavaan liiketoimintaan. (Herranen 2011, 118–121.)

KIRJALLISET LÄHTEET:
Herranen, Kimmo. (2011). Kuinka rakensin gaselliyrityksen – Myyntijohtajan vuosi. Julkaisupaikka tuntematon: Talentum.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.